Etichete

, , , , ,


GoogleSuntem unici. Unicitatea e atributul care ne individualizează. Nu eşti doar ceea ce spui ci şi ceea ce faci, convingerile pe care le ai, atitudinile, obiceiurile, felul în care te manifeşti, ceea ce te înconjoară şi cum te raportezi la cei din jur.
La nivel individual o numim personalitate. La nivel de organizaţie, cultură organizaţională.
Aşa cum în plan personal ne dorim să fim apreciaţi, admiraţi, iubiţi şi pentru asta etalăm ceea ce considerăm că ne avantajează, la fel şi companiile işi definesc un set de atribute care să le propulseze în faţa competitorilor şi să le confere un avantaj competitiv. Acest avantaj este în general temporar, raportat la moment şi context. Aşa cum, de exemplu, frumuseţea este trecătoare, la fel şi caracteristicile unui produs sau serviciu îl unicizează şi îl propulsează în preferinţele consumatorilor, doar pentru o vreme. Sau politicile interne ale unei companii o fac preferată pe piaţa forţei de muncă, la un anumit moment.
Provocarea constă în a ne crea avantaje competitive permanente, sustenabile în timp.
V-aţi întrebat care este avantajul vostru competitiv imbatabil? Dar cel al unei companii pe care o apreciaţi?
La prima întrebare vă las pe voi să reflectaţi şi să vă daţi răspunsul.
La cea de-a doua însă, putem dezbate împreună.
Dincolo de caracteristicile produselor şi serviciilor, cultura organizaţională este un element cheie. Aş îndrăzni chiar să afirm că este singurul avantaj competitiv cu adevărat sustenabil. De ce? Pentru că atrage rezultate de business şi engagement.
Culturile organizaţionale cu adevarat excepţionale atrag şi reţin cei mai buni oameni. Creează conexiuni emoţionale, momente memorabile şi experienţe. Implică.
Câteva atribute ale unei culturi corporate de excepţie:
1. Abordarea de tip “work as a family”. Angajaţii sunt membrii ai unei mari familii. Se inspiră reciproc, muncesc împreună pentru a face lucrurile mai repede şi mai bine.
2. Abordarea de tip “construim o comunitate, nu doar o companie”. Aceste companii au înţeles că pentru aproximativ 33% dintre angajaţii sub 30 de ani salariul nu este mai important decât libertatea, flexibilitatea, mobilitatea, interacţiunea socială.
3. Abordarea de tipul “cariera individuală primează, compania e pe locul 2”. Sunt foarte puţine organizaţii care în mod real au această abordare. Pare firesc că odată ce angajatul este plătit, acesta să pună interesul companiei înaintea propriei cariere. Greşit! Pentru a reţine şi motiva cei mai buni oameni, trebuiesc găsite pârghiile prin care interesele converg.
4. Cultura învăţatului continuu. Doar acele organizaţii care investesc în dezvoltarea personală şi profesională a membrilor săi se vor bucura pe termen lung de inovaţie din partea acestora.
5. Abordarea de tipul “think big”. Sunt companiile care inovează la scară mare, cu impact major.
6. Abordarea de tipul “carring culture”. A face conjunctural câte o donaţie pentru familiile nevoiaşe, nu reprezintă o acţiune coerentă şi sustenabilă de CSR. A construi însă o şcoală sau un spital pentru copiii acestor familii, începe să semene a solidaritate sănătos înţeleasă şi implicare în societate.

***
Fiecare are câte un model de organizaţie pe care o admiră. Fiecare se simte sau nu bine la actualul loc de muncă. Fiecare valorizează mai mult sau mai puţin cultura corporate. Există şi topuri oficiale care evaluează organizaţiile din această perspectivă. Unul din ele este cel realizat de revista Fortune în care Google a fost desemnată şi în 2014 cea mai bună companie din lume pentru care să lucrezi. În SUA, este pentru a 8a oară în top şi a 5a oară pe prima poziţie. În Europa, locul întâi este ocupat de Microsoft. Vezi metodologia, topul şi toate detaliile aici.

În România, conform unui studiu realizat de revista BIZ şi Senior Tech, Adobe se clasează, pentru a doua oară în ultimii 3 ani, pe primul loc în topul companiilor din IT pentru care merită să lucrezi. Este urmat de ENDAVA, KING, IXIA şi Deutsche Bank.

Anunțuri