Etichete

, , , , , , , ,


plus.google.comByXPress este o platforma online care îşi propune să câştige cât mai mulţi utilizatori.

 

Urmează a se lansa oficial în luna mai iar până atunci a organizat un eveniment de prelansare la Bucureşti, în data de 16 martie 2015.

 

Nu am să comentez acum şi aici brandul, platforma sau afacerea în sine. Ci doar happening-ul la care am fost invitată împreună cu alţi oameni din mediul de business, tratandu-l ca pe un studiu de caz.

 

Dacă eşti un brand nou care urmează să se lanseze pe piaţă, precum ByXPress, obiectivul tău este de informare, imagine, cooptare parteneri, coverage şi, eventual, teasing.

 

Compania s-a prezentat ca fiind un brand puternic, cu perspective solide financiare, cu oameni foarte bine pregătiţi, cu valori gen respect pentru individ şi comunităţi.

Din nefericire, evenimentul nu a transmis acelaşi lucru. Într-o sală mică de conferinţe a hotelului Continental, oaspeţii au fost invitaţi la ora 18:00 într-o zi lucrătoare şi, timp de 4 ore, au asistat la un maraton de pure prezentări de vânzări. Cu speakeri impecabil costumaţi, cu limbaj de lemn şi afirmaţii gen “platformă revoluţionară”, “unică în lume”, cu tehnici de prezentare şi tot tacâmul nelipsit unui business de tip piramidal, cu oameni “simpli” aduşi să vorbească despre cum le-a schimbat lor viaţa ByXPress în numai câteva luni şi ce câştiguri fabuloase au când firma încă nici nu s-a lansat, evenimentul a fost din perspectiva mea un show neconvingător care a eşuat lamentabil.

 

Din punct de vedere informare, au lipsit fix acele informaţii care erau cele mai relevante pentru auditoriu. Concret, de ce aş folosi platforma asta în detrimentul altora deja existente.

 

Din punct de vedere imagine, nu numai că obiectivul nu a fost atins ci, dimpotrivă, şi-au făcut o mare defavoare. Cum credeţi că este percepută o companie care te invită la un eveniment de prezentare la ora 18:00, când majoritatea vin în general de la birou, şi nu oferă nici un protocol? Nici măcar un pahar cu apă.

Este inadmisibil, cu atât mai mult cu cât alegi o locaţie decentă, să nu negociezi şi să incluzi în preţul de închiriere al sălii un welcome coffee/coffee break. Ba chiar şi un light dinner dacă te poziţionezi ca o companie la care respectul este o valoare de bază.

Lucrez în industrie de mai bine de 18 ani şi ştiu că asta nu ar fi făcut o mare diferenţă în buget însă, cu siguranţă, ar fi făcut o diferenţă substanţială la capitolul imagine. Este, până la urmă, şi o chestiune de respect pentru cei care ţi-au oferit 4 ore din timpul lor preţios. Invitaţii comentau asta la pauză şi la final.

 

Când facem prezentări folosind oameni de vânzări directe, trebuie să avem mare grijă la formula de adresare. Unele abordări gen “voi cei din sală sunteţi norocoşi, vă oferim şansa unică să aflaţi/cumpăraţi primii…” sunt nişte tehnici bune şi binecunoscute de vânzare însă, în contextul unui astfel de eveniment, sunt total nepotrivite. Realitatea este că eu, ca şi participant, îţi ofer ţie ceva pe gratis. Tu nu îmi faci mie nici o favoare, eu îţi fac una oferindu-ţi şansa de a mă convinge. Pentru mine prezentarea voastră nu este gratuită. Mă costă timp, transport, energie. Iar tu nu oferi nici măcar o apă! Cam câtă credibilitate crezi că ai?

 

Aşadar, dacă aveţi astfel de prezentări, revizuiţi-le cu atenţie şi reformulaţi pe alocuri pentru a nu jigni inteligenţa omului din sală care îţi acordă o primă şi poate ultimă şansă, dovadă fiind însăşi prezenţa lui acolo.

 

Ca să nu mai vorbesc de faptul că, modelul în care înainte de a oferi ceva întâi ceri, are o mare problemă de credibilitate în cazul unui business nou. Este un model îndelung testat care s-a dovedit că nu funcţionează la români. Pe tot parcursul prezentării s-a reiterat ideea cerutului de bani. Francize, aparate pentru minare criptomonede închiriate contracost, eveniment de lansare la care plăteşti bilet – asta e ceea ce a reţinut audienţa. Şi culmea, îţi erau prezentate ca şi cum ţi s-ar face o mare favoare că te afli printre cei care au “oportunitatea” de a plăti 200 Euro sau 1.200 Euro ca să intre în reţea şi să se bucure de „multiple avantaje”. Nu se ştie exact care ar fi acelea. Dacă valoarea criptomonezii creşte, poate te îmbogăţeşti. Cum să faci să crească? Convingând tot mai mulţi să intre în reţea. Vă sună cunoscut? Şi, spun ei, au deja 2.000 de parteneri care ar fi cumpărat franciză! Deci să ne aşteptăm că după lansare, vor fi cel puţin 2.000 de oameni care au plătit bani grei din buzunarul propriu şi singura şansă să îşi recupereze din ei este să convingă pe cât mai mulţi să folosească platforma ByXPress. Nu zic că e un lucru rău. Poate fi chiar grozav. Dar cât de credibili vor fi cei 2.000 în acest context?

 

Apogeul însă a fost atins atunci când, cu mare mândrie, cofondatorul companiei a anunţat că au reuşit să creeze un buton prin care ByXPress să devină homepage la un simplu click. Omul era foarte mandru că l-au făcut în aşa fel încât să fie foarte greu din punct de vedere tehnic de renunţat la el. Cu alte cuvinte, dai un simplu click pe un buton însă, dacă te răzgândeşti ulterior, te trezeşti că nu mai poţi să scapi de ByXPress!

Mă surprinde ca un om la asemenea nivel să comită o asemenea gafă şi să se laude cu o asemenea grozăvie aşteptând chiar aplauze. Asta este, în practica online, exemplu clasic de “aşa nu”. Lăudabil este să îţi creşti reţeaua în mod organic, sănătos şi durabil, bazat pe calitate, convingănd utilizatorii de valoarea ta, nu păcălindu-i.

 

Şi a mai avut un moment memorabil. Dorind să le transmită celor prezenţi ideea că nu este nevoie să cunoască toate detaliile M-coinului şi logica de funcţionare a noului business, ci doar să acorde votul de încredere şi să cumpere/folosească, a făcut o paralelă de-a dreptul abracadabrantă: “Câţi dintre cei prezenţi ştiu exact cum funcţionează curentul electric şi au noţiuni solide de fizică?”. Au ridicat mana vreo doi-trei. “E cineva din sală care nu foloseşte curentul electric?”. Lumea nu prea intra în jocul ăsta perimat cu ridicatul de mânuţe, pe care l-am depăşit încă din şcoala elementară, însă am conchis cu toţii că folosim curentul electric. “Păi vedeţi?” se bucură frenetic speakerul de parcă tocmai ar fi demonstrat o ecuaţie complicată. “Nu toţi ştiţi cum funcţionează şi totuşi toţi îl folosiţi! De ce n-ar fi la fel şi cu M-coinul?”. Pam-pam. Şi cu asta probabil a gândit că ne-a stârnit revelaţii puternice şi s-a retras în glorie în aplauze zgomotoase. QED.

 

Dacă nu ai vreun avantaj competitiv zdrobitor pe care să îl explici şi să-l scoţi în faţă, atunci singura ta şansă este să atragi oferind beneficii relevante. Aşa cum a fost prezentat ByXPress nu aduce nimic nou. Sau dacă aduce, nu s-a înţeles exact ce. Motor de căutare, shop online, ştiri, travel, e-learn, jocuri, platformă de socializare – toate sunt deja disponibile gratuit pe internet. Pentru a atrage utilizatori e nevoie să oferi ceva consistent, o plus valoare, un beneficiu relevant. Degeaba îmi dai posibilitatea să îmi creez o pagină de profil şi să îmi promovez afacerea câtă vreme multe alte platforme îmi oferă acelaşi beneficiu gratuit şi foarte simplu, cu un viewership infinit mai mare dat de numărul de utilizatori şi notorietatea reţelei.

 

***
Ca să concluzionez, din perspectiva participantului, prelansarea ByXpress a fost doar o prezentare pe care am creditat-o din start. Ei au cerut şi noi am dat. Timp, aplauze, atenţie, şanse, energie. Ne-am simţit uneori uşor păcăliţi şi frustraţi. A fost inconfortabil să petrecem 4 ore fără un minimal treatment.

 

Şi nu, nu am avut senzaţia unei companii puternice financiar şi cu valori solide precum respect, onoare, onestitate, deschidere, atitudine win-win! Nu afirm că ByXPress nu ar fi o astfel de companie, ci doar ca nu au reuşit să transmită asta. Ei poate au avut sentimentul unui obiectiv bifat şi au plecat cu poze care arătau o sală plină şi oameni care aplaudau. Poze pe care le vor afişa cu mândrie online. Nu asta este măsura unui eveniment reuşit! Micile detalii contează enorm. Ceea ce contează este cu ce impresie pleacă invitaţii acasă. Şi este de notorietate că la un eveniment de prezentare/lansare mâncarea şi băutura cântăresc considerabil în formularele de evaluare. Nu o spun eu, o spun statisticile!

 

Dacă singurul formular care a contat a fost cel de înscriere la evenimentul de lansare din 23 mai de la Lubliana la preţul promoţional de 81 Euro (!), atunci într-adevar s-ar putea ca acest feedback să nu conteze. Dacă însă sunt deschişi să primească feedback şi să îmbunătăţească, ne-o vor confirma participanţii prezentării de la Timişoara anunţată în data de 30 mai 2015.

 

Aşadar, nu oricând ai ceva de comunicat e cazul să o faci în cadrul unui eveniment. O poţi face online, prin comunicate de presă, prin direct mailing, interviuri, articole, publicitate clasică, proiecte speciale, etc. Dacă nu eşti pregătit să organizezi un eveniment, consultă un specialist. Pentru că altfel, deşi poate ai un produs bun şi cele mai onorabile intenţii, rişti să dărâmi tot ce ai construit şi să îţi faci o mare defavoare transformând un avantaj într-un dezavantaj.

 

Foto credit: plus.google.com

Anunțuri