Etichete

, , , , , , , , , , ,


368b15c4591f82651668916867910393Uneori o afacere foarte bună de care e păcat să nu profiţi.

 

Alteori, doar o păcăleală.

 

 

 

Legea cererii şi ofertei dictează formula de aur la care visează orice comerciant: să dai cât mai puţin şi să primeşti cât mai mult.

Împingând raţionamentul la extrem, satisfacţia maximă se obţine atunci când nu dai nimic şi primeşti ceva consistent în schimb.

 

Aşa se justifică succesul ofertelor gen “cumperi un produs şi mai primeşti ceva gratuit”, călcatul în picioare în târgurile unde se împart obiecte promoţionale, îmbulzeala la porţiile de mititei şi ciolan oferite gratuit, vânătoarea de cupoane, asaltarea promoterilor în acţiunile de sampling.

Iar la limită, tot aşa se justifică şi cerşetoria.

 

Discutam cu un bun prieten care a vizitat de curând insula Madagascar. Povestea că a fost surprins să constate că, deşi e o ţară foarte săracă, nimeni nu cerşea acolo. Oamenii se făceau utili care cum puteau. Era impresionant să vezi copii care, cu mâinile goale, umpleau denivelările din drumul cu ţărână, pentru a oferi mai mult confort turiştilor. Iar recunoştinţa şi fericirea din ochii lor, atunci când primeau mici daruri, nu poate fi redată decât de aparatul de fotografiat ce a imortalizat imagini care fac mai mult decât toate cuvintele din lume. Puteţi vedea şi afla mai multe aici.

 

Este aşadar o chestiune de mentalitate.

 

Nu e nimic greşit să te bucuri când primeşti un cadou, greşit este să îl pretinzi de la un necunoscut fără a lua în calcul că e posibil să trebuiască să oferi ceva la schimb. Mai ales când vine de la un comerciant, e de avut în vedere că scopul este de obicei unul comercial.

 

Nu e nimic greşit să beneficiezi de avantajele unei reduceri de preţ sau de o oportunitate apărută. Greşit este să crezi că există Moş Crăciun care te caută să îţi bage bani în buzunar, absolut dezinteresat. Sau să îţi facă o favoare. Privilegiu care, de obicei, nu e valabil decât în secunda aceea. Şi doar dacă spui „da” şi acţionezi pe loc. Mâine e prea târziu, altul va fi „norocosul”!

 

De-a lungul anilor, m-am întâlnit cu situaţii diverse, care de care mai creative. Unele mici experimente nevinovate, altele şarlatanii în toată puterea cuvântului.

 

Dintotdeauna am fost fascinată de inventivitatea cu care este împachetat obiectivul comercial al unor asemenea oferte şi de abilitatea cu care se face uz de cuvântul magic “gratuit”. De mecanismele de manipulare folosite şi de efectul năucitor pe care promisiunile de câştig rapid le au asupra oamenilor.

 

Este incredibil cum, în anumite situaţii, omul reacţionează iraţional şi este capabil să ofere informaţii confidenţiale sau să plătească sume importante de bani unor necunoscuţi, sub presiunea unor pârghii psihologice.
Uneori din naivitate. Alteori din confortul dat de puterea exemplului care li se prezintă. De cele mai multe ori însă, din neştiinţă şi slabă informare.

 

Voi prezenta în articolele viitoare diverse situaţii reale de care eu sau apropiaţi ai mei ne-am lovit de-a lungul timpului. Aştept totodată şi poveştile voastre pentru a le împărtăşi şi comenta aici împreună.

 

***
Nu e o ruşine să cazi victimă unor indivizi făra scrupule şi să fii păcălit.

Ar fi însă o greşeală  să păstrezi secretul şi să încurajezi astfel propagarea unor practici îndoielnice, contribuind indirect la succesul lor.

 

Pentru că, dacă tu nu ştii, nu înseamnă că nu există. Şi nici că nu ar putea să te afecteze pe viitor.

Anunțuri