Etichete

, , , , , , , , , , , ,


avedon_in_memory_02Dacă vrei să îi întâlneşti, treci într-o zi lucrătoare pe lângă unul din “bârlogurile” lor. Nu au gusturi rele, s-au poziţionat în puncte cheie din Bucureşti precum Piaţa Romană, Universitate, Piaţa Unirii.

 
Vă vor aborda surâzători, întinzându-vă un pliant şi întrebându-vă dacă vă tentează să câştigaţi bani mulţi lucrând ca model. 

 

Arată ca nişte promoteri obişnuiţi. De fapt asta şi sunt. Au strategii de răspuns pentru orice scenariu de reacţie. Pentru că sunt instruiţi în acest sens.

 
Abordează în special adolescenţi ori pensionari, aceştia fiind mai receptivi la ofertele de îmbogăţire rapidă. Le mai pică în plasă şi părinţi care văd în propunere o oportunitate pentru copiii lor. Oamenii simpli, cu bun simţ, se simt chiar flataţi că li se propune un astfel de job. Celor cărora un sens al ridicolului mai ager le dictează că nu au vârsta sau fizicul necesare, li se explică că nu se caută frumuseţi cu calităţi de manechin, ci oameni obişnuiţi, cu atitudine, pentru figuraţie sau diverse prezentări.

 
Imediat ce vă captează atenţia şi vă stârnesc interesul, vă invită şi vă conduc la sediul lor din proximitate pentru a afla toate detaliile de la un reprezentant al agenţiei. Din curiozitate, gândind că nu ai ce pierde, îi însoţeşti.

 
Odată trecut pragul, intri în stupul de albine. Deşi pare haos şi este zumzăit continuu, totul este atent ţinut sub control. Eşti preluat de o duduie zâmbitoare care te va ruga să aştepţi câteva momente înainte de a fi introdus la „dna directoare”. Psihologic, ţi se induc importanţa şi greutatea momentului, precum şi seriozitatea activităţii lor.

 

Într-o cameră fără alt mobilier, sunt 2 birouri. În faţa fiecăruia, câte un scaun. La fiecare birou, câte o “dnă directoare”. Prima care se eliberează, te preia.

Se prezintă politicos şi te invită să iei loc. Te chinui să te concentrezi la fiecare cuvânt, pentru că în acelaşi timp se poartă o discuţie similară la biroul alăturat. Îşi recită poezia învăţată pe de rost, apoi se lansează într-un joc strategic al complimentelor. Afli astfel că ai buze senzuale, păr superb, ochi deosebiţi, privire profundă, unghii perfecte pentru reclame, piele de vedetă. Se comportă ca şi cum ar avea o revelaţie chiar atunci şi acolo şi îţi descoperă extaziată o grămadă de calităţi. Se miră continuu că cu atâtea atuuri nu eşti încă star de cinema şi te întreabă de câteva ori, clipind din genele rimelate în exces, dacă eşti absolut sigur că nu te-a văzut la tv într-o reclamă.

Dacă totuşi natura nu te-a înzestrat în mod evident cu trăsături armonioase, îţi explică ca ei caută modele nu manechine. Că vor oameni obişnuiţi, de pe stradă, care au acel “ceva” pe care tu îl ai. Conchide că eşti persoana potrivită, că niciodată nu e târziu să începi, că ai mare noroc că te-a descoperit şi cu siguranţă îţi prevede o carieră fulminantă. 

 

Trece apoi direct la prezentarea ofertei, cu toate beneficiile. Se recomandă ca fiind o agenţie cu zeci de clienţi, branduri importante. Îţi şi enumeră câteva nume cunoscute, solemn şi apăsat. Au sute de joburi în industria de modelling iar acum, întâmplător, chiar sunt în căutarea unor persoane exact ca tine. Au de recrutat doar 2-3 poziţii, tu ai putea ocupa una dintre ele, însă trebuie să te decizi pe loc, peste o oră sau mâine oferta nu mai e valabilă pentru că numărul de locuri se poate ocupa imediat ce ai ieşit pe uşă. Vei deveni model, vei participa la zeci de evenimente, vei interacţiona cu oameni importanţi, vei călători, vei deveni imaginea unui brand. Vei primi 50-80 Euro pe oră şi vei intra într-o lume fascinantă. Ce trebuie să faci? Ce face orice model. Să te laşi machiată, îmbrăcată, coafată şi să zâmbeşti frumos. Tot ce le trebuie acum este acordul tău, plata unei taxe simbolice de 80 RON şi gata! Drumul celebrităţii îţi este deschis.

 

Semnezi un contract care nu obligă pe nimeni la nimic, ţi se vor face 2 fotografii cu care vei fi înscrisă pe web site-ul agenţiei şi lumea poate fi a ta. Contractul este de fapt o foaie fără valoare. Certifică faptul că plăteşti de bună voie suma de bani şi în cazul în care agenţia îţi propune vreodată o colaborare, ai dreptul să o refuzi sau să o accepţi.

 

După ce plăteşti, următorul pas este să discuţi cu “directoarea de Marketing “care te va repartiza către anumite joburi. Aceasta, un fel de “matroană a duduilor directoare”, te va scana rapid şi va decide că eşti atât de grozav încât orice job ţi se potriveşte. Te va ruga eventual să faci căţiva paşi pe covoraşul din birou, doar ca să îţi spună că ai un mers superb, de podium. Te invită în camera alăturată unde un fotograf îţi va face pe loc cele 2 fotografii. Îţi va propune să îţi creşti şansele de a fi selectat prin realizarea unui portofoliu profesionist. Dacă accepţi, trebuie să scoţi din buzunar câteva sute de Euro.

 
Apoi pleci acasă şi te pui pe aşteptat ofertele lor de joburi, visând la modelling. Evident, nu vei mai auzi de ei niciodată! Sau vei mai auzi, pe forumuri şi bloguri, de la alţi oameni păcăliţi, despre ţeapa cu agenţiile de modele.

 
Fac asta zilnic, continuu, de câţiva ani buni, in Bucureşti şi în ţară. Dacă nu plăteşti, vor insista să te convingă că faci o investiţie în tine, că suma este derizorie pentru ce oportunităţi ţi se deschid în faţă. Dacă totuşi te încăpăţânezi pentru un răspuns negativ sau îi pui în dificultate cu întrebări incomode, tratamentul se schimbă, zâmbetul dispare, bunăvoinţa se transformă în grimasă. Le-ai pierdut timpul. Ţi se ia fluturaşul primit pe stradă, draftul de aşa zis contract, nu ai voie să păstrezi nimic şi eşti dat afară cât mai repede pentru a lăsa loc altor proaspeţi “pescuiţi” de pe stradă. Pleci năuc, neînţelegând ce se întâmplă cu adevărat, uneori revoltat, alteori întrebându-te dacă ai procedat corect.

 
Conform unor relatări publice în mediul online, fie că se cheamă Vivienne Models, 4UCast, GMM Management Models, GMM Cast, Gloss Agency, First Face Models, Everest Gloss Agency, Class Agency, World Models, etc, scenariul pare a fi mereu acelaşi. Îşi schimbă des numele şi locaţia pentru a-şi pierde urma şi a scăpa de renumele negativ sau furia celor păcăliţi.

 
Cum de reuşesc? Aparent desfăşoară o activitate legală. Nu e furt, pentru că plăteşti de bunăvoie şi semnezi un act prin care practic certifici că nu ai nici o pretenţie iar ei nu se obligă la nimic.

 
Acţionează psihologic profitând de naivitatea celor dornici să facă o carieră în modelling şi de slaba informare a oamenilor. Luat repede, omul reacţionează emoţional gândind că 80 Ron nu sunt o avere. Se simte flatat, norocos, gândeşte că nu îşi permite să dea cu piciorul unei ocazii care apare poate doar o dată în viaţă. Nu are timp să se documenteze, se grăbeşte să scoată banii ca să nu i se ocupe locul şi să îşi securizeze o şansă.

 

***
Vă imaginaţi că am trecut prin tot procesul special ca să pot scrie despre el. Ce am făcut? Nu, nu le-am plătit nimic. I-am ascultat cu atenţie şi în loc de răspuns, le-am făcut o contra ofertă care a inversat rolurile. De pe poziţia clientului care are buget şi e interesat să îi angajeze pentru un job, le-am explicat că sunt norocoşi pentru că tocmai am nevoie de 10 oameni şi vreau să discut cu dna „Directoare de Marketing” detaliile acestui contract.

Orice furnizor ar fi sărit în sus de bucurie. Ei nu. Ghiciţi urmarea? M-au invitat grăbiţi şi timoraţi să fac „paşi pe covoraş„. Şi nu ca să îmi studieze mersul de la spate.
Quod erat demonstrandum.

 
Credit foto: http://pennylifeinpics.blogspot.ro/2010/12/editorials-in-memory-of-late-mr-mrs.html

Anunțuri