Etichete

, , , , , , , , , , , , , ,


b8e1d8358a07589915e542fcb1b1692dRevista The PR Journal mi-a oferit o provocare interesantă. Aceea de a analiza împreună, avantajele şi dezavantajele practicării PR-ului în cele trei medii.

 

Pe cât de scurt şi la obiect poate fi sintetizat subiectul, iată perspectiva mea.

 

Nu cred în formule de succes universal valabile. Avantajele şi dezavantajele unei anumite abordări sunt relative şi trebuiesc interpretate în funcţie de individ, context şi moment. Ceea ce pentru mine este un avantaj, în acelaşi timp pentru altcineva poate fi un dezavantaj. Mai mult, un avantaj se poate transforma într-un dezavantaj pentru aceeaşi persoană, la momente şi în situaţii diferite.

 

De aceea, consider că formula în care alegi să profesezi trebuie corelată atât cu obiectivele pe care le ai cât şi cu particularităţile tale, valorile personale, stilul de viaţă, gradul de toleranţă, personalitatea, momentul şi contextul în care te afli.

 

În linii mari, de-a lungul celor peste 18 ani în care am pacticat continuu activităţi de PR & comunicare în toate cele 3 formule (corporaţie, agenţie, consultant), am identificat pentru fiecare dintre ele atât avantaje şi dezavantaje unanim acceptate, cât şi caracteristici discutabile, care pot fi interpretate ca avantaje respectiv dezavantaje, în situaţii diferite, pentru indivizi diferiţi.

 

În general, cam ceea ce reprezintă avantaj în formula de angajat, poate fi interpretat ca dezavantaj în formula de agenţie/consultant şi vice versa.

 

1. Angajat în COMPANIE– practicarea de relaţii publice din poziţia de angajat cu contract individual de muncă într-o companie, de obicei în cadrul departamentului de Relaţii Publice, Comunicare, Corporate Affairs

 

Avantaje:
– Drepturi: venit fix garantat şi constant; siguranţa plăţii contribuţiilor sociale; drepturi prin sistemul public de asigurări (sănătate, şomaj, pensie, concedii plătite);
– Alte beneficii: acces la informaţii şi know-how, afiliere, “sense of belonging”, employee branding, credibilitate, statut
– Facilităţi în negocieri de orice fel ca brand ambassador
– Beneficiezi de expertiza de grup
– Posibilitatea de a delega sarcini (către agenţii de PR, consultanţi, etc)

 

Dezavantaje:
– Program fix, factori de stres, presiuni şi riscuri
– Birocraţie. Comunicare îngreunată de ierarhii şi proceduri
– Atribuirea de sarcini nu este întotdeauna corelată cu nivelul profesional şi/sau gradul de senioritate
– Brand personal slab reprezentat sau trucat, îngrădit de politicile companiei. Imposibilitatea de a-ţi gestiona independent portofoliul şi imaginea
– Risc de bad time management: dezechilibre între timpii de planificare, implementare, follow up, evaluare, dezvoltare şi networking
– Imposibilitatea de a-ţi alege proiectele, şanse reduse de a refuza acţiuni în care nu crezi
– Imposibilitatea de a aborda munca conform valorilor personale în cazul în care acestea nu corespund cu valorile brandului sau cu cultura organizaţională

 

Avantaje şi /sau dezavantaje, în funcţie de context:
– Specializare profesională în funcţie de nevoile companiei sau de structura acesteia
– Situaţii de necorelare a beneficiilor cu munca depusă sau cu rezultatele acesteia
– Subiectivism în evaluarea ta ca profesionist şi a muncii tale în funcţie de relaţia cu superiorul ierarhic, grad de popularitate, interese, maniera de stabilire a obiectivelor/ targeturilor, etc
– Neasumarea: atât succesul cât şi eşecul proiectelor nu ţi se datorează direct; uşurinţa cu care îţi poţi atribui merite în caz de succes şi pasa vina în caz de eşec
– Necorelare între eficienţa propriilor acţiuni, impactul lor pentru companie şi beneficiile de care dispui sau altfel spus nu cheltui întotdeauna în funcţie de cât produci (de exemplu: uzezi de bugetul de protocol aprobat indiferent dacă în urma acţiunilor tale compania încasează mai mult, mai puţin sau deloc)
– Identificarea dpdv imagine cu brandul pentru care lucrezi, cu toate riscurile şi oportunităţile aferente

***

 

2. AGENŢIE

 

2.1 Angajat în AGENŢIE– practicarea de relaţii publice din poziţia de angajat într-o agenţie full services sau de relaţii publice

 

În mare, aceleaşi observaţii ca mai sus, cu avantajele şi dezavantajele ce decurg din caracteristicile agenţiei (notorietate, putere financiară, structură, know-how, tradiţie în piaţă, clienţi, etc).

 

Avantaje particulare: mediu mai boem, abordare generală mai relaxată.

 

Dezavantaje particulare: supraîncărcarea, situaţii frecvente în care eşti nevoit să lucrezi în paralel la campanii diferite pentru mai multe branduri pe care nu ai timp să le studiezi suficient, situaţii în care clientul nu vede în agenţie un partener ci un subaltern şi tratează relaţia cu angajaţii acesteia în consecinţă.

 

2.2 Owner de AGENŢIE– practicarea de relaţii publice din perspectiva de owner al Agenţiei

 

Avantaje:
– Posibilitatea de a selecta clienţi şi proiecte
– Autonomie şi control
– Avantaje financiare şi fiscale
– Expertiza complexă, portofoliu propriu

 

Dezavantaje
– Costuri mari pentru desfăşurarea activităţii
– Situaţii în care oferi consultanţă gratuită (ex: pitch-uri, licitaţii)
– Obligaţia de a acorda suport ulterior, după implementarea proiectului
– Fluctuaţie de personal
– Birocraţie

***

 

3. FREELANCER/CONSULTANT– practicarea de relaţii publice din poziţia de freelancer/consultant

 

Avantaje:
– Flexibilitate program, posibilitatea de a lucra după propriul bioritm
– Lipsa birocraţiei
– Lipsa ierarhiilor şi abordarea clientului de pe poziţii de egalitate – eşti un partener al clientului, nu un subordonat
– Libertate în alegerea proiectelor şi a clienţilor
– Acţiuni corelate cu nivelul tău profesional şi/sau gradul de senioritate
– Recunoaştere centrată pe rezultate
– Independenţă în negocieri (cu clienţii, furnizorii, subcontractorii, etc)
– Lipsa şefilor/managerilor administrativi care să impună un grafic de lucru. Plecând de la obiective construieşti singur strategia, tacticile şi activităţile şi acţionezi ca un manager strategic
– Posibilitatea de a lucra simultan la mai multe proiecte, pentru mai multe branduri- de unde derivă posibilitatea unui câştig mai mare
– Posibilitatea de a lucra de oriunde în cele mai multe cazuri
– Posibilitatea de a aborda munca conform valorilor personale (de exemplu, dacă preferi timpul liber în locul banilor, poţi munci mai puţin, contractând mai puţine proiecte)
– Premise bune pt un bun time management. Posibilitatea de a echilibra timpii alocaţi diverselor proiecte cu timpii de dezvoltare personală & profesională
– Brand personal puternic sau dezvoltat conform obiectivelor tale. Libertate în gestionarea portofoliului şi a imaginii proprii

 

Dezavantaje:
– Venituri mai puţin sigure şi constante
– Potenţiala lipsă a unei discipline a muncii
– Beneficiezi doar de propria expertiză, orice research necesar implică costuri care trebuie să se regăsească în tarifele practicate
– Posibile dezavantaje în negocierile cu furnizorii, neputând miza pe volum sau pe notorietate de brand

 

Avantaje şi dezavantaje, în funcţie de context:
– Corelare între câştig şi cheltuieli- cheltui în funcţie de cât câştigi. „Eficienţa” este cuvântul de ordine
– Este necesar să fi un bun profesionist nu numai pe domeniul pentru care acorzi consultanţă ci şi pe alte domenii: vânzări, promovare, achiziţii, legal, tehnic, etc
– Lucrezi pentru rezultate şi obiective clare, specific, măsurabile, nu pentru a bifa taskuri planificate sau pentru a atrage atenţia şi a impresiona

***

 

Puteţi afla opiniile mai multor colegi de breaslă pe acest subiect în numărul 1 al revistei The PR Journal sau online pe http://theprjournal.com/agentie-companie-sau-freelancing-ep-6/

Anunțuri