Etichete

, , , , , ,


poza cum te-ntepi cu tel 1Dacă un necunoscut îţi bate la uşă cerându-ţi să îl primeşti în casă pe motiv că are o oportunitate pentru tine, ai 2 opţiuni: să îi deschizi sau nu.

 

În primul caz, e posibil să îţi ofere cadou o sumă de bani sau să îţi fure din casă.

 

De câte cazuri de necunoscuţi care au bătut la uşă şi au oferit bani ai auzit?

 

Pe acelaşi principiu ar trebui să gândeşti şi să acţionezi şi atunci când un necunoscut te sună pe telefonul personal şi îţi declară încântat că are o ocazie pentru tine. Într-o asemenea situaţie, de un singur lucru poţi fi sigur: ai de-a face cu un vânzător sau cu un escroc.

 

În oricare din cazuri, trebuie să acţionezi logic. Orice ar spune cel de la celălalt capăt al firului, cheia e la tine. Tu decizi dacă şi cum o foloseşti, tu impui limitele şi faci regulile. E casa ta, îl poţi da afară când doreşti.

 

Iată câteva sfaturi utile, pentru a te feri de ţepe:

 

1. Marketingul agresiv, realizat în general prin intermediul telefonului, trebuie să-ţi dea de gândit. Cunoşti măcar o singură persoană care să se fi îmbogăţit în urma primirii unui telefon?

 

2. Ai libertatea de a decide dacă răspunzi sau nu la numere de telefon necunoscute. Din fericire, aparatele actuale au suficiente opţiuni de silent, reject, block.

 

3. Dacă alegi să răspunzi, poţi întrerupe convorbirea când consideri tu. E de dorit să o faci imediat ce ai înţeles că ai de-a face cu un potenţial escroc sau vânător de victime.

 

4. Dacă pare a fi un vânzător, află din start ce doreşte să-ţi vândă. Nu te angrena în dialoguri inutile, nu intra în jocul lui răspunzând din politeţe la întrebările clasice de genul “doriţi să câştigaţi mai mulţi bani?”, “aţi aflat despre…” sau “ce părere aveţi despre…”.

 

5. În cazurile excepţionale în care produsul sau serviciul pe care îl are de oferit chiar te interesează, întreabă-l în ce calitate te sună. Notează nume, funcţie, companie, date de contact.

 

6. Cere-i să se “legitimeze” transmiţându-ţi un e-mail oficial cu oferta şi încheie convorbirea. Orice ofertă serioasă poate fi trimisă pe e-mail. Dacă nu o face sub diverse pretexte, iese din categoria “vânzător” şi intră în cea de “escroc”.

 

7. Dacă încearcă să îţi explice că oferta lui e valabilă doar acum, pe loc, trimite-l la plimbare fără rezerve. Nu pierzi nimic. Orice ofertă corectă trebuie să îţi dea dreptul de a te documenta. Tehnica intimidării sub presiunea timpului nu e apanajul unei practici serioase.

 

8. În cazul în care serviciul sau produsul te interesează cu adevărat, documentează-te atent. Verifică compania, adresa de web, autoritatea celui care te-a contactat, autorizaţiile pe care le deţine, păreri de la alţi cumpărători, oferte similare, modalităţi alternative de achiziţie, avantaje & dezavantaje, riscuri şi oportunităţi. Dacă e nevoie, contactează autorităţile din domeniu şi cere confirmarea autorizării respectivului agent economic. Trebuie să te convingi că respectiva companie este legitimă.

 

9. Sub nici o formă nu lua o decizie pe loc şi nu accepta să fi sunat ulterior. Pretinde să ţi se lase răgazul pentru documentare şi să fi tu cel care sună înapoi, dacă consideri. Nu suna pe numărul de telefon dictat de cel care te-a contactat, ci pe numărul de telefon oficial al companiei.

 

10. Fi concis şi politicos. Nu permite să ţi se irosească timpul.

 

11. Aminteşte-ţi că tu eşti cel care face regulile şi impune limitele. Dacă interlocutorul nu se adaptează acestora, trimite-l la plimbare.

 

12. Oricât ar fi de tentant, nu te angrena în glume, jigniri, ameninţări, ironii. Cel mult anunţă sec: “Conform articolului 14 din legea 677/2001, vă solicit să îmi ştergeţi datele personale din baza dumneavoastră de date. În caz contrar veţi suporta rigorile legii “. O poţi face ulterior şi în scris.

 

13. Fi conştient că nu ţi se face nici o favoare, tu eşti cel care face o favoare.

 

14. Ai permanent în minte faptul că cel care te-a sunat este cel mai probabil un agent care lucrează pe bază de comision. Dacă reuşeşte să îţi vândă ceva, el va încasa un comision din banii tăi. Nu e nici patronul, nici creierul din spatele businessului.

 

15. Un vânzător serios se respectă şi te respectă, conform regulilor unei companii serioase. Dacă sesizezi o cât de mică abatere de la acest principiu, închide telefonul.

 

16. Nu furniza prin telefon nici un fel de date personale sau detalii despre tine şi preferinţele ori părerile tale. Primele sunt confidenţiale, celelalte costă bani grei.

 

Vor urma exemple concrete.

 

Sunt sigură că vi s-a întâmplat şi vouă să fiţi sunaţi cu tot felul de pretexte şi că aveţi o mulţime de studii de caz interesante. Ajutaţi-mă să le împărtăşim tuturor pentru a preveni ţepele prin telefon.

 

Nu lăsa pe nimeni să îţi jignească inteligenţa!

Anunțuri